Genetik og etik

Festivaltema 2009: Byggesten


Genteknologien giver fantastiske muligheder for fx kloning og opfindelse af kure mod hidtil uhelbredelige sygdomme. Men den skaber også en masse etiske spørgsmål.

Genetik og mordgåder (DM i naturfag 2007, EMU.dk)
Målgruppe: 9. kl.
Overalt efterlader mennesket spor efter sig. De naturvidenskabelige metoder sættes her i en detektiv-ramme, som eleverne kender fra bl.a. tv. I dette tværfaglige forløb er klassen blevet efterforskere, der skal løse en forbrydelse. Som detektiver må de kombinere observationer med deres viden for at løse gåden. Forløbet tager udgangspunkt i genetik, men har også mange andre aspekter med. Læs mere

Etik og livet (etikoglivet.dk)
Målgruppe: 8.-10. kl.
Et undervisningssite fra Det Etiske Råd, hvor eleverne sig med tre af de 'gamle' og efterspurgte områder, nemlig genteknologi, kloning og stamcelleforskning samt nyere områder som kimæreforskning, cyborgs og nanoteknologi. Læs mere

Etik og livets byggeklodser (etikoglivetgym.dk)
Målgruppe: 1-3.g
Dette undervisningsmateriale er bygget op om fem nye bioteknikker, som beskrives og belyses ud fra forskellige faglige synsvinkler af både naturvidenskabelig, samfundsfaglig og humanistisk karakter. De fem teknikker er genteknologi, kloning, stamceller, kimærer og nanoteknologi. Materialet er i særdeles velegnet til AT-forløb. Læs mere

Oldetopia (Medicinsk Museion, Københavns Universitet)
Alderdommen er ikke, hvad den har været. Kvinder på 60 kan blive mødre, mænd i samme alder rockstjerner. Oldetopia er et undervisningsmateriale til gymnasiet udarbejdet til almen studieforberedelse (AT) og tværfaglige forløb i fagene Historie og Biologi. Læs mere

Printer venlig version